Friday 20 July 2012

Repost draft usang #3 Dari mata seorang crowd - MUSIXX CORE FEST VOL.1

Precautions
Sorry kalau cerita aku berputas belit sikit sebab aku tengah demam ni... ( 20/6/11 )
Maaf semua kerana lambat buat review ya. Saya kena denggi pula... ( 27/6/11 )

Some Shitty Craps before I leave to One Cafe ?
Pagi tu aku bangun, yeah seperti biasa, pemain MP3 bimbitku masih berputar, aku terjaga dari tidur. Sedang asyik dengan rentak breakdown Chelsea Grin, aku matikannya dan bergegas ke kamar air untuk bersiram. Guess what, Musixx Core Fest Vol.1 dan Diarypage22 bakal meriliskan EP mereka !!!!! yeah, it was my final gig before SPM. aku dah berjanji dengan diri, sacrifice yourself for a better future so, yeah aku terus kuatkan semangat. But then ah crap, 10 bucks short ! tak cukup duit lah cerita dia kan, so terpaksalah aku mintak tips sikit daripada parents... (sebenarnya aku benci mintak2 duit ni ) . I guess, i'm good enough for the event, dengan bersarungkan baju baru The Black Dahlia Murder dan seluar Lee warna kelabu, aku mulakan langkah menuju ke destinasi yeay yeay~ ( lagu siti )

Persediaan Awal ?
it's 11(something)am. i was still waiting for a RapidKL bus ( yang dahulunya Intrakota ) but then semua yang lalu memerlukan kad rapidpass. I don't have the card so I still have to wait another bus. 2,3,4,5.... yang sampai SJ(setara jaya)bus, wait for no time, aku terus bergegas naik. Sampai di stesen LRT Maluri, aku call Neeya Aiman ( cik organiser ) and she seems like very well messed and busy ! Great then aku text dia pun susah reply. until that minute aku call sekali lagi baru dia angkat. ( biasa lah tu ).

12pm, aku turun di stesen Sultan Ismail dan berjalan kaki ke 1cafe. Time nak lintas jalan aku ternampak sorang budak ni tengah hisap gam (pakai baju putih kat blakang tulis PUNK ) duk tersengih sorang2. Rasa nak pangg! je haha biarlah dia tak kacau aku so aku teruskan perjalanan. Sampai2 je dekat restoran Bibikmetal, kini dah ada stall Burgercore orang pertama yang aku nampak ialah kak Neeya sendiri yang tengah duk termenung sorang2 dekat pintu entrance tu, entah apa yang dia fikirkan agaknya... aku terus campak bag aku atas meja and order air kat bibikmetal tu, pergh i tell you guys ah, pekena Iced Lemon time panas2 tu perghh... it was like perghh hahah ok back, that time, beberapa orang sounds man dah ada kat dalam setting stage and speaker, amp semua. Danial, Wan Alaska dan Aoz kemudiannya sampai di 1cafe. Later, sebuah pacuan empat roda warna biru (tak igt brand kereta lah) yang dipandu oleh Halv dan ditumpangi oleh Peja dan Cuada sampai di tempat kejadian (1cafe ). Banner, bekas air, ice, baju, bag semua kitorang angkut keluar, and then siap setting banner and band list, here's the story begin :D

Band yg terawal datang ialah SEKUMPULAN ORANG GILA (SOG) yang aku selalu confuse mana satu adek dan abang diikuti Corsets dan seterusnya. memang diorang dah cakap awal2 dekat alam maya yang diorang nak datang awal so, they did it ! congrats people :) Kawan-kawan aku yg paling awal datang is Kama, datang naik EX5 dia. sorang2, muka blur. aku tinggalkan Neeya dan terus mendapatkan dia. Katanya, dia tengah tunggu rakan2 yang lain so, takpelah aku temankan dia dulu :)

Crowds dan bands makin ramai yang datang, ruangan legar dan Restoran 1cafe semakin dipenuhi dengan pencinta-pencinta musik underground, keadaan semakin riuh di luar, booth2 kecil juga sudah dibuka ( Booth Musixx Fest and zine Jiwa Seorang Loser ). walaupun tak banyak booth, tapi keadaan dimeriahkan lagi dengan kehadiran sebuah kotak kek yang besar dan sebuah bekas air yang berisi sarsi ( FREE FOR ALL! ) all because Musixx Event menyambut ulangtahun pertama mereka ( Happy Belated Birthday Musixx Event !!!)

It is about 3am, walaupun agak lewat sedikit daripada masa yang dijanjikan ( supposedly start pukul 2:30pm ) tapi aku still boleh salute diorang ni sebab mampu start lebih awal daripada jangkaan kebanyakan crowds (jangkaan start dalam pukul 4-4:30) yang selalu pergi gig sebab selalunya kat flyers je tulis awal2 tapi... pfftt, c'mon Malaysian, orang selalu cakap, janji Melayu, janji Melayu, janji Melayu. tapi, tahukah anda dulu Melayu selalu tepati janji ?  okay bab ni nanti kita sentuh ya ? back to our story :) Gate entrance sudah dibuka ! bagi budak2 lucky 200 yang masuk community Musixx event, diorang dapat cabutan Lucky Draw ( nombor aku tak naik brr~ ) and first 20 person yang pergi bayar dapat discount RM5 ! so, diorang kena bayar RM15 je lah. Untungnya...

Persembahan pembuka tirai dimulakan dengan band Lakes and Snadders yang baru sahaja remaster lagu mereka "Now I claim your Sun". Uniknya band ini, mereka mempunyai frontman.... or frontwoman yg berjantina wanita dan masih fresh ! Walaupun baru opening act, tapi ia ibarat pemanas badan para mosher2 sekalian untuk beraksi pada jam seterusnya !

Seterusnya ialah band Seeping Sorrow. Band ini telah mencemburukan ramai pihak terutamanya anak-anak remaja yang masih bersekolah kerana Stand ups-nya sendiri terdiri daripada budak-budak sekolah ! ada yang form 3 tidak silap aku. Walaupun masih fresh di gegendang telinga kita, band ini mendapat sambutan yang hangat dan respects from crowd itself ! Antara lagu yang mereka cover ialah Hey John, What's your name again ? dan _____________ , membuatkan crowds semua dahagakan laungan mikrofon !

Memandangkan aku tak ingat orders band yang perform ( slot kucar kacir sikit la ) so aku just review based on flyers je okhai. But that day, malang sekali bagi para crowds kerana tak dapat tengok fresh vibes from the band EIGHTPOINTNINE sebab ada masalah dalaman sedikit. But then, thanks a lot for keep supporting the gig that day ya :D

Err... sekarang dah musixx event 2. sorry for this utterly disappointing post :(

No comments:

Post a Comment